Facultad de Ciencias de la Empresa Facultad de Ciencias de la Empresa Facultad de Ciencias de la Empresa
HUB
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites
Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena European University of Technology European University of Technology European University of Technology
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites

Inicio / Estudios / Máster Universitario en Administración y Dirección de Empresas (MBA) / Plan de Estudios

Course Unit Description

ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS

Course 2025-26

  • On-site

1.Subject data

Name: ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS

Code: 212101008

Type: Compulsory

ECTS: 4

Length of subject: Per term

Semester and course: 1st Year - First term

Speciality:

Language: English

Mode of study: On-site class

2. Lecturer data

Lecturer data: MARTÍNEZ LORENTE, ÁNGEL RAFAEL

Knowledge area: Organización de Empresas

Department: Economía de la Empresa

Telephone: 968325618 - 4110 - 968325572

Email: angel.martinez@upct.es

Office hours and location:

lunes - 12:00 / 13:00
EDIFICIO CIM - ETSAE, planta 3, Despacho Decanato
Tutorials will be carried out by request of the student sending an email to angel.martinez@upct.es

Qualifications/Degrees:

Academic rank in UPCT: Catedrático de Universidad

Number of five-year periods: 6

Number of six-year periods: 4 de investigación

Curriculum Vitae: Full Profile

Responsible for the groups: G1, G2

Lecturer data:

Lecturer data: CUBILLAS PARA, CLARA

Knowledge area: Organización de Empresas

Department: Economía de la Empresa

Telephone:

Email: clara.cubillas@upct.es

Office hours and location:

miércoles - 12:00 / 14:00
EDIFICIO CIM - FCCE, planta 2, Despacho 218A
Solicitar cita previa al correo: clara.cubillas@upct.es
Tutorials will be carried out by request of the student sending an email to clara.cubillas@upct.es

Qualifications/Degrees:
Master en Gestión y Dirección de Empresas e Instituciones Turísticas en la Universidad Politécnica de Cartagena (ESPAÑA) - 2021
Graduate en Administración y Dirección de Empresas en la Universidad Politécnica de Cartagena (Bilingüe) en la Universidad Politécnica de Cartagena (ESPAÑA) - 2020

Academic rank in UPCT: Investigadora Fpu

Number of five-year periods: Not applicable due to the type of teaching figure

Number of six-year periods: No procede por el tipo de figura docente

Curriculum Vitae: Full Profile

3. Competences and learning outcomes

3.1. Basic curricular competences related to the subject

3.2. General curricular competences related to the subject

3.3. Specific curricular competences related to the subject

3.4. Transversal curricular competences related to the subject

3.5. Subject learning outcomes

1. Utilizar técnicas específicas de gestión empresarial para la resolución de problemas.
2. Proponer estrategias de dirección de las operaciones y la calidad.
3. Determinar los factores clave para la dirección de un departamento de recursos humanos.
4. Planificar la dirección de un departamento de dirección de operaciones.
5. Identificar los factores de éxito que provienen de la dirección responsable.

4. Contents

4.1 Curricular contents related to the subject

La gestión de la calidad. Gestión de la calidad total. Estándares de gestión de la calidad. Gestión de recursos humanos. Políticas y medidas de conciliación y motivación. Nuevos sistemas de dirección del personal. Estrategia de operaciones. Dirección de operaciones: Decisiones estratégicas y tácticas. Planificación avanzada de operaciones y logística.

4.2. Theory syllabus

Teaching modules

Units

1. Human Resources Management.

2. Operations Management.

3. Quality Management.

4.3. Practice syllabus

Name

Description

Risks prevention

Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.

4.4. Comments

5. Teaching method

Name

Description

Hours

In-class

Name

Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc

Description

Lecture using the lecture method.

Answering questions raised by students.

In-class exercises given to students.

Hours

38.5

In-class

100

Name

Assessment activities (continuous assessment system)

Description

A 40-question multiple-choice exam covering the entire subject.

Hours

1.5

In-class

100

Name

Assessment activities (final assessment system)

Description

A 50-question multiple-choice exam assessing the entire subject.

Hours

2

In-class

100

Name

Tutorials

Description

Resolving doubts about theory, solving practical cases, and cooperative learning assignments

Hours

2

In-class

50

Name

Student work: study or individual or group work

Description

Case preparation and assignment completion.

Exam study.

Hours

56

In-class

0

6. Assessment method

6.1. Continous assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Exam

Description and criteria

Multiple-choice test with 4 options per question and a penalty of 1 correct answer for every 3 incorrect answers.

Learning outcomes: all.

Percentage

50 %

Name

Evaluation of written work, internships, cases, visits and seminars.

Description and criteria

Carrying out practices in class.

Learning outcomes: all.

Percentage

30 %

Name

Performance, presentation and defense of individual and/or group work.

Description and criteria

Completion of an individual assignment for practical application of the course content.

Learning outcomes: all.

Percentage

20 %

6.2. Final assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Exam

Description and criteria

Multiple-choice test with 4 options per question and a penalty of 1 correct answer for every 3 incorrect answers.

Learning outcomes: all.

Percentage

80 %

Name

Performance, presentation and defense of individual and/or group work.

Description and criteria

Completion of an individual assignment for practical application of the course content.

Learning outcomes: all.

Percentage

20 %

Information

7. Bibliography and resources

7.1. Basic bibliography

Author: Ross, Joel E.
Title: Total quality management: text, cases and readings
Editorial: ST. Lucie Press
Publication Date: 1999
ISBN: 157444266

Author: Lawler, Edward E.
Title: Creating a strategic human resources organization
Editorial: Stanford University Press,
Publication Date: 2003
ISBN: 0804747024

Author: Heizer, Jay
Title: Operations management sustainability and supply chain management
Editorial: Pearson
Publication Date: 2020
ISBN: 9781292295039

7.2. Supplementary bibliography

CRAI
Campus Virtual
Sede
UPCT-TV

(+34) 968 32 55 69

decanato@fce.upct.es

  • EL CENTRO
    • Equipo de Dirección
    • Junta Directiva
    • Secretaría Académica
    • Delegación de Estudiantes
    • Calendario del Centro
    • Profesorado
    • Departamentos
    • Normativa
  • HUB
  • ESTUDIOS DE GRADO
    • Doble Grado en Administración y Dirección de Empresas y Turismo
    • Grado en Administración y Dirección de Empresas - Plan 2009
    • Grado en Administración y Dirección de Empresas - Plan 2024
    • Grado en Turismo - Plan 2018
    • Grado en Turismo - Plan 2024
  • ESTUDIOS DE MÁSTER
    • Máster Universitario en Administración y Dirección de Empresas (MBA)
    • Máster Universitario en Dirección de Entidades de la Economía Social
    • Máster Universitario en Gestión y Dirección de Empresas e Instituciones Turísticas - Plan 2024
    • Máster Interuniversitario en Contabilidad y Finanzas Corporativas (COFIC)
    • Máster Interuniversitario en Orientación e Intermediación Laboral
    • Máster Interuniversitario en Prevención de Riesgos Laborales
  • MOVILIDAD
    • Erasmus+
  • INVESTIGACIÓN
    • Grupos de Investigación
    • Cátedras
  • ACTUALIDAD
    • Noticias
    • Agenda
  • TRÁMITES
  • CALIDAD
  • EMPLEO
  • CONTACTO
    • Ubicación

    • Calle Real, 3
      30201 - Cartagena

Conserjería
(+34) 968 32 55 69
Dirección

(+34) 968 32 55 69
decanato@fce.upct.es

Conserjería
Dirección
Logo FCE
Universidad Politécnica de Cartagena EUt+ 25 Aniversario de Universidad Politécnica de Cartagena