Facultad de Ciencias de la Empresa Facultad de Ciencias de la Empresa Facultad de Ciencias de la Empresa
HUB
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites
Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena Universidad Politécnica de Cartagena European University of Technology European University of Technology European University of Technology
HUB
Calidad
Actualidad
Agenda
International [EN]
Buscador
El Centro
Estudios
Movilidad
Empleo
Investigación
Trámites

Inicio / Estudios / Máster Universitario en Administración y Dirección de Empresas (MBA) / Plan de Estudios

Course Unit Description

MARKETING

Course 2025-26

  • On-site

1.Subject data

Name: MARKETING

Code: 212101007

Type: Compulsory

ECTS: 4

Length of subject: Per term

Semester and course: 1st Year - First term

Speciality:

Language: English

Mode of study: On-site class

2. Lecturer data

Lecturer data: TOMASETI SOLANO, EVA

Knowledge area: Comercialización e Investigación de Mercados

Department: Economía de la Empresa

Telephone: 968325463 - 968325575

Email: eva.tomaseti@upct.es

Office hours and location:

lunes - 10:30 / 12:30
EDIFICIO CIM - ETSAE, planta 1, Despacho IT2
Se recomienda enviar correo electrónico previo

Qualifications/Degrees:

Academic rank in UPCT: Profesora Contratada Doctora

Number of five-year periods: 4

Number of six-year periods: 1 de investigación

Curriculum Vitae: Full Profile

Responsible for the groups: G1, G2

3. Competences and learning outcomes

3.1. Basic curricular competences related to the subject

3.2. General curricular competences related to the subject

3.3. Specific curricular competences related to the subject

3.4. Transversal curricular competences related to the subject

3.5. Subject learning outcomes

1. Completar su formación en marketing con los contenidos relativos a la toma de decisiones.
2. Aplicar diferentes herramientas de marketing para conseguir los objetivos estratégicos de la empresa
3. Tomar decisiones con menor riesgo y mayor probabilidad de éxito.
4. Conocer con más amplitud diversas técnicas de investigación de mercados
5. Conocer nuevas tendencias de marketing
6. Realizar un análisis crítico sobre el uso del marketing en un entorno socialmente complejo.

4. Contents

4.1 Curricular contents related to the subject

Gestión Comercial Avanzada: Nuevas tendencias comerciales. Últimas tendencias en la gestión del punto de venta: Marketing sensorial. Estrategias para comunicación online: Publicidad en Internet. Comportamiento del Consumidor: Los nuevos segmentos de consumidores. Investigación de mercado: Aplicación de las nuevas tecnologías online a la recogida y gestión de los datos. Planificación estratégica de marketing: Nuevas estrategias comerciales.

4.2. Theory syllabus

Teaching modules

Units

Unit 1: Latest trends in commercial management

Topic 1: Advanced commercial management: new commercial trends
Topic 2: Latest trends in point-of-sale management: Sensory marketing
Topic 3: Strategies for online communication: Internet advertising, search engine optimization, and social media

Unit 2: Market Research

Unit 4: Consumer behaviour. New consumer segments
Unit 5: Market research. Application of new online technologies to data collection and management
Unit 6: Strategic Marketing Planning. New commercial strategies

4.3. Practice syllabus

Name

Description

Market research

Developing of a market research focused on a real topic/company

Risks prevention

Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.

4.4. Comments

5. Teaching method

Name

Description

Hours

In-class

Name

Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc

Description

Class in conventional classroom: theory, problems, case studies, seminars, etc

Hours

36

In-class

100

Name

Class in a computer classroom: practical classes / internships

Description

Class in a computer classroom: practical classes / internships

Hours

2

In-class

100

Name

Assessment activities (continuous assessment system)

Description

Assessment activities (continuous assessment system)

Hours

2

In-class

100

Name

Assessment activities (final assessment system)

Description

Assessment activities (final assessment system)

Hours

2

In-class

100

Name

Tutorials

Description

online and/or in-person tutoring.

Hours

3

In-class

50

Name

Student work: study or individual or group work

Description

Student work: study or individual or group work

Hours

55

In-class

0

6. Assessment method

6.1. Continous assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Exam

Description and criteria

Multiple choice exam

Percentage

50 %

Name

Performance, presentation and defense of individual and/or group work.

Description and criteria

Developing of a market research.

Percentage

50 %

6.2. Final assesment system

Name

Description and criteria

Percentage

Name

Exam

Description and criteria

Multiple choice exam

Percentage

50 %

Name

Performance, presentation and defense of individual and/or group work.

Description and criteria

Developing of a market research.

Percentage

50 %

Information

7. Bibliography and resources

7.1. Basic bibliography

Author: Kotler, Philip
Title: Principles of Marketing
Editorial: Pearson Education, Limited
Publication Date: 2024
ISBN: 978129449364

7.2. Supplementary bibliography

CRAI
Campus Virtual
Sede
UPCT-TV

(+34) 968 32 55 69

decanato@fce.upct.es

  • EL CENTRO
    • Equipo de Dirección
    • Junta Directiva
    • Secretaría Académica
    • Delegación de Estudiantes
    • Calendario del Centro
    • Profesorado
    • Departamentos
    • Normativa
  • HUB
  • ESTUDIOS DE GRADO
    • Doble Grado en Administración y Dirección de Empresas y Turismo
    • Grado en Administración y Dirección de Empresas - Plan 2009
    • Grado en Administración y Dirección de Empresas - Plan 2024
    • Grado en Turismo - Plan 2018
    • Grado en Turismo - Plan 2024
  • ESTUDIOS DE MÁSTER
    • Máster Universitario en Administración y Dirección de Empresas (MBA)
    • Máster Universitario en Dirección de Entidades de la Economía Social
    • Máster Universitario en Gestión y Dirección de Empresas e Instituciones Turísticas - Plan 2024
    • Máster Interuniversitario en Contabilidad y Finanzas Corporativas (COFIC)
    • Máster Interuniversitario en Orientación e Intermediación Laboral
    • Máster Interuniversitario en Prevención de Riesgos Laborales
  • MOVILIDAD
    • Erasmus+
  • INVESTIGACIÓN
    • Grupos de Investigación
    • Cátedras
  • ACTUALIDAD
    • Noticias
    • Agenda
  • TRÁMITES
  • CALIDAD
  • EMPLEO
  • CONTACTO
    • Ubicación

    • Calle Real, 3
      30201 - Cartagena

Conserjería
(+34) 968 32 55 69
Dirección

(+34) 968 32 55 69
decanato@fce.upct.es

Conserjería
Dirección
Logo FCE
Universidad Politécnica de Cartagena EUt+ 25 Aniversario de Universidad Politécnica de Cartagena